Kandidaat-namen beoordelen

Hoe weet je of een naam goed is? Wanneer zet je hem op je longlist of shortlist? Deze minimanual geeft je tips.

(deze pagina wordt aangevuld)

1Een goede naam is kort

Om een naam goed te kunnen onthouden en te kunnen gebruiken moet hij in principe kort zijn. Boven de drie lettergrepen worden namen al snel afgekort. Je moet dus een heel goede reden voor een langere naam hebben, of een heel goede afkorting erbij hebben.

2Een goede naam valt niet uit de toon

Namen vormen grote families: horecanamen, merknamen, medicijnnamen, etc. Hier horen bepaalde type namen bij. Als je heel erg buiten de toon valt, wordt je naam niet goed begrepen. Doe dit alleen als je echt iets nieuws brengt, of wanneer je heel veel publiciteit kunt veroorzaken bij je introductie.

3Een goede naam is onderscheidend

Dit is niet tegenstrijdig met punt 2. Binnen je categorie moet je juist voldoende opvallen tussen je concurrentie. Zo ben je een duidelijk alternatief. Een uitzondering zijn merken die puur willen meeliften op het succes van bekende producten.

4Een goede naam wordt goed onthouden

Met eindeloos budget kun je elke naam bekend maken. Maar normaal gesproken wil je dat je publiek je naam na een paar confrontaties kan onthouden. Een oude truc is het kiezen van een naam die je in het logo kunt verbeelden, het type Puma en Apple. Maar ook abstracte namen zijn goed te onthouden, mits ze niet te lang zijn. Let op het volgende:

  • Is de naam beeldend?
  • Is hij niet te lang?
  • Past hij binnen de branche?
  • Liever geen vreemde lettercombinaties
  • Zou je er een reclamecampagne mee kunnen maken?