Een naam die je ook gespiegeld of omgedraaid kunt lezen.

Wat is een ambigram?

Je kent deze naamstijl waarschijnlijk uit je basisschooltijd, toen je ontdekte dat je een woord als dop ook met je hoofd (of het papier) omgedraaid kunt lezen. Zoiets heet dus een ambigram. Wanneer je kleren toen met Omo werden gewassen, heb je misschien ook vastgesteld dat je deze merknaam ook in een spiegel kunt lezen. Ook dat wordt een ambigram genoemd.

beeld: beeldcitaten van Bunq, New Man (via Wikipedia), Omo (Unilever)

Sommige letters zijn ‘van nature’ omkeerbaar of spiegelbaar. De kleine b levert omgedraaid bijvoorbeeld een q op en hoofletters zoals de O en de M zijn spiegelbaar. Sommige letters moet je een beetje aanpassen om ze geschikt te maken voor een ambigram. De kleine a lijkt bijvoorbeeld op d kleine e en die kun je dus ook gebruiken. Het beroemdste voorbeeld is het door de nog beroemdere designer Raymond Loewy ontworpen beeldmerk voor het Franse modemerk New Man. Bunq en Hoyhoy zijn recentere voorbeelden. Die laatste voerde in de introductiecampagne een luiaard op, die uitlegde dat het logo omkeerbaar was.

Hoe bedenk je een omkeerbare naam?

Je kunt ‘ambigram-bare’ namen bedenken door te spelen met omkeerbare of spiegelbare letters. Wanneer je daar gevoel voor ontwikkelt, zie je ook waneer een woord er al dichtbij zit. Als je het woord bank met een q schrijft, zijn de eerste en de laatste letter al omkeerbaar, mits geschreven in kleine letters. Door het midden aan te passen kom je op bunq.