Over Hoenoemik?


Een sterke nieuwe naam toevoegen aan een wereld vol merken. Dat is de mooiste uitdaging die er bestaat.

Achtergrond

Hoenoemik? is opgericht door mij, copywriter Wouter van der Land. Ik heb jaren ervaring in het ontwikkelen van namen en het adviseren erover. Ook publiceer ik regelmatig over het onderwerp. Over het bedenken van horecanamen schreef ik het boek Hoe noem ik mijn tent?

Visie en missie

Onze visie is dat de keuze voor een naam een van de meest wezenlijke beslissingen is. Hij zorgt voor die belangrijke eerste indruk en is de handtekening onder al je communicatieuitingen. Daarom vinden we dat naamontwikkeling een open en interactief proces moet zijn. Zo kunnen we creatief maatwerk leveren: we werken toe naar de naam die de opdrachtgever als het ware onbewust al in gedachten had.

Portfolio

Onze
Een aantal van de door ons bedachte namen:

Actium wonen

De eerste naam die ik in opdracht bedacht. Voor reclamebureau Hemmen & Solarz. Fuserende wooncorporaties in het noorden van Nederland zochten een vlotte merknaam met autoriteit. Een van onze alternatieven was Huiswerk.


A.R.T.Z.

Voor Naem.


Ajax Kick-off Festival

En dit was mijn eerste festivalnaam. Voetbalclub Ajax wilde een nieuwe naam voor de open dag aan het begin van het seizoen. Zo’n evenement dus waarbij voetballers per helicopter op het veld arriveren.


Beyond Dutch

Nieuwe naam voor Dutch Channels, specialist in de ontwikkeling van nichekanalen met streaming video en audio.


Haagse Houtjes

Ontwikkeld met Studio Boy Boelhouwer: een lijn Haags snoepgoed. De naam verwijst naar het Haagse Hout, waar arme bewoners vroeger sprokkelhout rausden, maar het zijn natuurlijk gewoon kaneelstokjes. Bedacht in opdracht van de gemeente Den Haag en later doorontwikkeld voor onder andere verkoop door de VVV.


Horrify

Streamingdienst voor griezelfims van Dutch Channels. Natuurlijk een knipoog naar de grote branchegenoot Spotify, maar het gaat hier om een bestaand woord, geen geconstrueerde naam.


Hulpmiddelaar

Specialist in nieuwe hulmiddelen voor zorgorganisaties.


JOP Gerbrandyprijs

JOP is een bemiddelingsbureau voor interim-overheidspersoneel. Het zette zichzelf op de kaart met de eerste jaarprijs voor interimmers, waarvoor wij de naam mochten bedenken. Pieter Gerbrandy was interim-premier tijdens de Tweede Wereldoorlog en is zeker binnen de overheid nog een bekende en gezaghebbende naam. Zijn nazaten verleenden toestemming en een aantal ervan kwam ook naar de uitreikingen. Dit zorgde voor het nodige rumoer rond deze informele prijs. Het leverde JOP ook veel contacten met opdrachtgevers en kandidaten op.


Level V

Topspeler in de markt voor online videoproducties, gevestigd op een hoge verdieping van een kantoortoren. De naam bestaat uit maar drie verschillende letters en leverde een symmetrisch logo op.


Next Valley

Een beleggingsfonds gespecialiseerd in grensverleggende technologie.


Sci-finder

Streamingdienst voor Dutch Channels.


Vierstroom meerkeuzezorg

Premiumpakket.


VNCI Chemiezine

Ezine voor de chemie.


Vorm & Vorm

Sportdesignbureau.