Metaforen vormen families en een bekende is die van het leven als een verhaal of boek. Niet verwonderlijk wordt dit thema ook gebruikt om merk- en bedrijfsnamen te verzinnen.
De metafoor van het levensverhaal gaat heel diep. We denken over onszelf als een reeks verhalen die we beleven. Een grote verandering in ons leven noemen we een ‘nieuw hoofdstuk’ en een hoogtepunt heet ‘episch’. Een Haags adviesbureau koos als bedrijfsnaam de naam Pageturners, precies omdat wezenlijke veranderingen er centraal staan.
Vergelijkbaar kun je woorden die met verhalen te maken hebben gebruiken voor producten en diensten. Voor merknamen dus. Een parfum kreeg de naam Myth. Het zal gaan om een avontuurlijke geur die je mooie verhalen laat beleven. De eigen lingerieijn van topmodel Doutzen Kroes heet Doutzen’s Summer Stories. Het ondergoed is vernoemd naar de avontuurtjes die je erin meemaakt. Een heel ander gebruik van hetzelfde thema is die van café ’t Vervolg. Ook in de kroeg gaat het om verhalen. een laatste voorbeeld is het linkse magazine De fabel van de Illegaal. Dit is de beeldpraak van onwaarheden als fabel of sprookje.